onsdag den 21. januar 2009

11/1-12/1: San Francisco

I dag var en søndag, så jeg havde besluttet mig for at vi skulle have morgenbrød. Derfor startede jeg den morgen med at troske ned til den nærmeste bager. Det viste sig at være et mexikansk bageri, så jeg købte lidt mexikansk bagværk, samt noget lidt mere ordinært. Morgenbrød med en gang sort te viste sig at være et hit for os begge to, så vi fik en rigtig god start på dagen. Det mexikanske brød viste sig endda at være så godt, så vi tog forbi der igen, for at købe ind til frokost senere.

Vi havde aftalt at mødes med Mary og Tom i San Francisco om aftenen den dag, så vi havde lidt tid til at opleve noget, før vi tog derned. Vi besluttede os derfor for at tage på opdagelse i det californiske vinland, for at prøve lidt vinsmagning og måske købe en flaske som værstgave samt måske en til os selv. Californien har nogle meget prominente vindistrikter, som vi valgte at køre igennem, og undervejs kiggede vi ind ved et par af de steder der tilbød vinsmagning. Californiske vine har ofte en meget kraftig smag, så vores smagsløg kunne ikke rigtig klare meget mere end en 5-7 vine hvert sted, men vi fik da dannet os et godt indtryk af hvad der kendetegnede Californisk vin, og endte da også med at købe en fyldig rødvin til gave og en ret sød hvid dessertvin, som vi tænkte vi kunne nyde på stranden engang senere på rejsen.

I løbet af de sidste par dages rejse havde vi bemærket, at temperaturen var steget efterhånden som vi havde bevæget os ned gennem Californien, og efterhånden som vi nærmede os San Francisco nærmede termometret sig 20°C – meget sommerligt. Årsagen var at det sydlige Californien i løbet af den næste uge ville opleve den varmeste vinteruge nogensinde – med temperaturer mellem 20 og 30°C. Perfekt timing for os, eftersom vi havde frygtet at temperaturerne ved kysten ikke ville komme meget over frysepunktet.

Vi ankom til San Francisco ved aftenstid, og tog direkte ud til Mary og Toms hus. Mary og Tom var et ældre ægtepar, der havde boet i i bakkerne i Berkeley, meget tæt på San Francisco, i de sidste mange år. Vi var inviteret til aftensmad hos dem, og efter vi havde spist snakkede vi om lidt af hvert før vi diskuterede vores besøg i San Francisco. Laila og jeg lagde derefter vores rejseplaner for vores ene hele dag i San Francisco, og blev enige om at gå tidligt i seng, for at kunne stå tidligt op næste morgen.

Næste morgen stod vi op til den mest fantastiske udsigt over Berkeley og San Francisco, med sin flotte bugt, der krydses af den berømte Golden Gate bridge. Mary og Toms hus lå nemlig højt nok oppe i bakkerne til at give denne fantastiske udsigt. Efter at hurtigt at have spist vores morgenmad og pakket en rejsetaske, tog vi afsted i bilen ind til den lokale metrostation, hvor vi havde tænkt os at parkere, hvorefter vi ville tage med offentlig transport resten af vejen, eftersom den offentlige transport i og omkring San Francisco er meget omfattende.

Vi lagde ud med at tage Metroen ind til halvøen, som San Francisco ligger på. Herfra gik vi rundt mellem de enorme skyskrabere downtown nordpå mod det mere bakkede nordside af byen. I den forbindelse passerede vi den berømte bydel Chinatown, som dog var ret død kl. 9.30 om morgnen.

Derefter var vi oppe på Telegraph Hill, en høj bakke der gav godt overblik over byens udstrækning og geografi, men også en fantastisk udsigt over bugten. På vej ned fra bakken, drog vi mod den nordvestlige havneside i bugten, kaldet Fishermans Wharf, der var sprængfyldt med energi og bevægelse, flotte butikker og extravagante bådture. Efter at have gået rundt her lidt, besluttede vi os for at opsøge en vej i San Francisco, der er berømt for efter sigende at være en af de mest snoede veje i verden.

Da vi så vejen, var det med det samme indlysende hvorfor vejen var så snoet. Hældningen på vejen var så skrap, at der i stedet for et fortov var en trappe, og en konstant zig-zaggen var nødvendig for at holde en bare nogenlunde hældning så det blev muligt at køre ned af den.

Næste stop var Golden Gate Bridge, som vi kørte til via bus. Broen, som forbinder San Francisco med den nordlige bred af San Francisco Bay er på alle måder et fascinerende bygningsværk i en strålende farve, døbt ”International Orange” i sandhed er byens stolthed. Den ene side af broen er åben for cyklister og fodgængere, så vi kunne gå op på broen og få et fantastisk udsyn over San Francisco og San Francisco Bay, samt det berygtede fængsel Alcatraz.

Efter at have gået på broen i nogen tid, fangede vi en bus sydpå, til Golden Gate Park, der fungerer som byens kulturelle og botaniske åndehul. Vi gik igennem en stor del af parken, og så på nogle af dens seværdigheder, i søgen efter et godt sted at spise frokost. Vi havde oprindeligt tænkt på at spise den i en af de mange botaniske haver i parken, og efter lidt søgen fandt vi endelig en passende park, som man måtte spise sin medbragte mad i, og som var tilpas hyggelig.

Derefter gik vi ned mod byens centrum, for endnu engang at beundre de mange imponerende bygningsværker på vejen, heriblandt de meget imponerende offentlige bygninger og museer. Undervejs bemærkede vi, at størstedelen af byen faktisk var meget bakket, meget mere end nogen anden vi havde set, hvilket gjorde det ret hårdt at gå længere strækninger.

I de sidste eftermiddagstimer udforskede vi Japan Center, den Japansk-Amerikanske bydel i San Francisco, og da det blev mørkt begav vi os mod Broadway, for at se de mange lys danse, for derefter at begive os mod Chinatown igen, der var helt forandret, og fyldt med liv ud på aftenen. Vi spiste aftensmaden på en asiatisk restaurant, hvilket også gav os en mulighed for at hvile vores ben, der efterhånden var godt trætte.

Vi sluttede af med at tage tilbage til metrostationen med Cable Car, og nød at vi for en gangs skyld kunne nyde gadelivet uden at gå rundt på vores ben. Da vi kom tilbage til vores bil efter at have taget metroen ventede der os dog en ubehagelig overraskelse: En parkeringsbøde, grundet at vi havde parkeret i et forkert område. Det var sure 40$ at måtte betale, men alt i alt havde vi jo en god dag, så det var ikke svært at holde humøret oppe da vi kom tilbage til lejligheden. Vi var dog så trætte, så vi gik i seng, kort tid efter.